Wandkleed & glas-in-loodraam

wandkleed Maranathakerk
wandkleed Maranathakerk

In opdracht van de kerk heeft beeldend kunstenaar Dick L. Baauw uit Hattem destijds het wandkleed en glas-in-loodraam gemaakt.

Hij heeft de volgende beschrijving gegeven:

“De basis voor mijn kunstuitingen ligt in de aanzet van gezang 479, vers 4: “Laat dan mijn hart U toebehoren en laat mij door de wereld gaan. Met open ogen, open oren om al Uw tekens te verstaan. Dan is het aardse leven goed, omdat de hemel mij begroet.” Het gaat niet om een afbeelding, het gaat om de verbeelding.”

De hoofdgedachte van het wandkleed is Gods licht en belofte. In het nieuwe testament zien we de verbeelding van het LICHT. Kerstnacht ( links op het kleed) Christus is de verbeelding van Gods licht. Het Christusmonogram, het Chi-Rho kruis, laat de lijdenstijd zien. Er is een somberheid en bezinning. Het licht tempert, maar dooft niet.Paasmorgen, een grotere lichtvlek en vol belofte. Ook een licht kruis, er is geen kruis. Het kruis wordt gevormd door de omgeving. Pinksterdag, een dag van licht. Het feest van de gemeenschap met God en met elkaar. De vogel Gods daalt neer, symbool van de Heilige Geest. De kleur rood als het vuur van Pinksteren, enthousiasme van de gemeente. Gods belofte, door de hemelpoort één en al licht. In openbaringen lezen we: “Er zal geen duisternis meer zijn.” Dus Gods licht en belofte is de verbeelding van het kleed.

De hoofdgedachte van de glaskunst is de vreugde van Pasen.In middeleeuwse kathedralen treffen we hoge en langgerekte spitsbooglijnen aan. Hemels gerichte lijnen, eer aan God. In dit raam heb ik de verbeelding willen leggen door middel van een bewogenheid en in het lijnenspel de vreugde van Pasen. De jubel en de belofte in relatie tot het kleed. Ook de kleuren hebben een verbeeldingstaal. Beneden treffen we het rood en paars, het offer en het lijden. Naar boven toe is er meer geel, blijheid door middel van lichtere tinten. Pasen is om uitbundig te vieren.