Maranathakerk: een groene kerk met concrete daden

De Maranathakerk op ’t Harde profileert zich als een groene kerk. Dat betekent meer dan een mooie gedachte: de gemeente zet zich actief in voor duurzaamheid en neemt jaarlijks minimaal één concrete stap om milieu en samenleving te beschermen. De kerk volgt daarmee het gedachtegoed van Groene Kerken: in geloof werken aan een levensstijl die heilzaam is voor al het leven op aarde.

Zonnepanelen
Op het dak van het kerkgebouw liggen 38 zonnepanelen. Binnen hebben we veel energie bespaard door led- en andere energiezuinige verlichting te plaatsen. In de vergaderzalen hangen airco’s die ook kunnen verwarmen. De stroom van de zonnepanelen gebruiken we daarvoor, zodat we alleen de ruimte verwarmen die op dat moment in gebruik is en de hele kerk niet verwarmd hoeft te worden.
Isolatiemaatregelen

De afgelopen jaren zijn meerdere isolatiemaatregelen uitgevoerd: in 2018 zijn niet-geïsoleerde muren na geïsoleerd en oude enkelglasramen vervangen door dubbel glas. De vloer van de kerkzaal werd al in 2003 geïsoleerd. De daken zijn in grote lijnen geïsoleerd, al voldoet de isolatie zeker niet aan huidige normen.
In 2024 is de pastorie volledig verbouwd. Tijdens die renovatie zijn geïsoleerde vloeren aangebracht en is er een full electric warmtepomp geïnstalleerd. Daarmee is de pastorie volledig gasloos.
Duurzaam omgaan met geld en investeringen
De kerk bankiert bij groene banken en let bij beleggingen en uitgaven op duurzaamheid. Daarnaast investeert de gemeente in duurzame projecten en stelt ruimte beschikbaar aan de voedselbank. Uiteraard maken we ook gebruik van groene stroom.
Liturgie en kerkelijk leven
Geloven en zorgen voor de schepping Duurzaamheid krijgt ook een plek in de liturgie en het kerkelijk leven. Regelmatig is er aandacht voor zorg voor de schepping tijdens diensten en gebeden. Initiatieven zoals een filmavond en een politiek forum over duurzaamheid laten zien dat de kerk gemeenteleden inspireert en verbindt rond dit thema.
Warmte en toekomst
Naar de toekomst toe hebben we nog wel de nodige uitdagingen. Nu per 1 januari a.s. de saldering komt te vervallen, denken we erover na wat we doen met het overschot aan elektra. Ook moeten de oude c.v. ketels binnen niet al te lange tijd vervangen worden.
De recente verbouwing van de pastorie en de plaatsing van een full electric warmtepomp laten zien, welke richting we op willen: meer elektrisch, minder fossiel.
Wij zijn GROENE KERKEN

De Maranathakerk maakt deel uit van het bredere netwerk van Groene Kerken: geen rigide keurmerk, maar een gemeenschap van kerken die elkaar inspireren en jaarlijks een groene stap zetten. Bezoekers en buurtbewoners worden zo herinnerd aan de inzet van de gemeente voor mens en schepping.
Met concrete maatregelen, beleidskeuzes en bewustwordingsactiviteiten toont de Maranathakerk dat duurzaamheid en kerkelijk leven hand in hand kunnen gaan. De stappen zijn niet altijd groot, maar wel doelgericht: samen werken aan een toekomst die recht doet aan mens en schepping.
